Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στα Γραφεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών (ΠΟΛ) Κολοκοτρώνη 92-94, στον Πειραιά.
Η ίδρυση της ΕΛΣΚΥ πριν 8 μήνες
Η Πρόεδρος της Ένωσης Λιμενικού Σώματος Κεντρικών Υπηρεσιών (ΕΛΣΚΥ) στάθηκε ιδιαίτερα στο ιστορικό της δράσης των μελών του ΔΣ της Ένωσης και τους λόγους που έκαναν δεκάδες λιμενικούς να ιδρύσουν την ΕΛΣΚΥ τον περσινό Οκτώβρη και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Λιμενικών. Τα εμπόδια που συνάντησαν τα ιδρυτικά μέλη ήταν πολλά. Ακόμη και σήμερα πολλά από τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ) των κεντρικών υπηρεσιών εμποδίζονται με κάθε τρόπο να ενταχθούν στο δυναμικό της νέας πρωτοβάθμιας Ένωσης. Την ίδια στιγμή η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας αρνείται εδώ και 8 μήνες να συναντήσει την ΕΛΣΚΥ και να συζητήσει τα προβλήματα των στελεχών.
Έντονα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι λιμενικοί
Στη συνάντηση οι εκπρόσωποι της ΕΛΣΚΥ ανέδειξαν μια σειρά από προβλήματα που αντιμετωπίζει το προσωπικό του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ και στις κεντρικές υπηρεσίες που υπάγονται στο Αρχηγείο και ζητούν επείγουσα λύση. Τέτοια ζητήματα είναι η διάκριση μεταξύ ανδρών και γυναικών του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ με την αναγνώριση στους πρώτους της στρατιωτικής θητείας ως προϋπηρεσίας. Με αποτέλεσμα να παραβιάζεται η ιεραρχία και η επετηρίδα εις βάρος των γυναικών Λιμενοφυλάκων (Λ/Φ) και Υπαξιωματικών και κατ’ επέκταση και ο μισθός.
Ταυτόχρονα εμπόδιο στην εξέλιξη των Λ/Φ σε Υπαξιωματικούς αποτελεί η μη ενεργοποίηση της διάταξης (Νόμος 4504/17, αρθ.79, παρ.5) που προβλέπει το δικαίωμα των αποφοίτων της Σχολής Λιμενοφυλάκων εφόσον συμπληρώσουν 3 χρόνια στο βαθμό του Λ/Φ να έχουν τη δυνατότητα να προαχθούν στο βαθμό του Κελευστή μέσω προαγωγικών εξετάσεων στη Σχολή Δοκίμων Υπαξιωματικών Λιμενικού Σώματος. Την ίδια στιγμή δεν αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία στο λιμενικό τα τρία χρόνια που υπηρετούσε στο Σώμα ως Λιμενοφύλακας!
Σοβαρό επίσης πρόβλημα είναι τα οδοιπορικά τα οποία παραμένουν καθηλωμένα στα 29,35€ ημερησίως από το 2016. Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις παρουσιάζονται διάφορα ευτράπελα, όπως ο λιμενικός να ταξιδεύει για δουλειά της υπηρεσίας με δικά του έξοδα ή με ελάχιστη προκαταβολή των οδοιπορικών και να περιμένει μέχρι και τρεις μήνες για να παραλάβει τα έξοδα που κατέβαλε. Δεν λείπουν μάλιστα οι περιπτώσεις όπου ένα γραφειοκρατικό λάθος στο εισιτήριο ή σε μία απόδειξη αποτελεί αιτία για να ζητηθεί από τον λιμενικό (καταλογισμός) επιστροφή από την αποζημίωση που έλαβε.
Στα πλαίσια του περιορισμού του εισοδήματος του λιμενικού συνεχίζει να ισχύει το πλαφόν των 8 νυχτερινών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι τα στελέχη του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ δεν ξεπερνούν το όριο. Πολύ απλά αν κάνουν πάνω από 8 νυχτερινά δεν τα πληρώνονται!
Πλωτά – Υπηρεσιακές Ταυτότητες – «Μάχιμη 5ετία»
Όσοι υπηρετούν στα πλωτά έχουν απολέσει κάθε κίνητρο που είχαν παλιότερα λόγω της αντικειμενικής επιβάρυνσης που αντιμετωπίζουν. Αφού εδώ και χρόνια έχουν καταργηθεί τα «πλεύσιμα», ένα είδος επιδόματος με βάση τις ώρες που ταξίδευαν. Τώρα με το νέο ΠΔ για τις μεταθέσεις χάνουν και το όριο των 45 χρόνων ηλικίας μετά την οποία έβγαιναν σε υπηρεσία στεριάς. Την ίδια στιγμή όσοι υπηρετούν στα πλωτά δεν έχουν το ίδιο όριο νυχτερινής αποζημίωσης. Με γεωγραφικά κριτήρια μόνο για όσους υπάγονται στις λιμενικές αρχές του Ανατολικού Αιγαίου προβλέπεται το ανώτατο όριο των 96 ωρών μηνιαίως. Για όσους υπηρετούν σε πλωτά σε άλλες περιοχές τις Ελλάδας ισχύουν οι 8 νυχτερινές ώρες. Όποιος πλέει πέραν αυτών… «υπέρ πίστεως και πατρίδος»!
Σημαντικό για τους λιμενικούς παραμένει το πρόβλημα των υπηρεσιακών ταυτοτήτων. Δεν αναγνωρίζονται σαν επίσημο (ταξιδιωτικό) έγγραφο στις εισόδους της χώρας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποτέλεσμα αυτού είναι όταν θέλουν να ταξιδέψουν εντός ΕΕ να αναγκάζονται να εκδίδουν διαβατήριο (80€ δηλαδή μαζί με τις φωτογραφίες). Είναι χαρακτηριστικά τα παραδείγματα που τόνισαν οι εκπρόσωποι της ΕΛΣΚΥ με στελέχη του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ, που χρειάζεται ταξιδέψουν ακόμη και για υπηρεσιακούς λόγους σε κράτος της ΕΕ, να αναγκάζονται να εκδώσουν διαβατήριο. Σημειωτέον, η έκδοση σύγχρονου έντυπου ταυτότητας έχει νομοθετηθεί από το 2017 (ν. 4504/17, αρθ.67). Παρόλα αυτά οι λιμενικοί σήμερα τον Ιούλιο του 2021 έχουν μια υπηρεσιακή ταυτότητα που μοιάζει περισσότερο με κάρτα μέλους σε club παρά με ταυτότητα!
Τέλος σοβαρό ζήτημα έχει ανακύψει με τη λεγόμενη «μάχιμη 5ετία», την οποία δικαιούνται πολλοί συγκεκριμένες κατηγορίες στελεχών. Πρόκειται για ενίσχυση του υπολογισμού του χρόνου Υπηρεσίας. Ουσιαστικά αφορά σε αδικαιολόγητη διάκριση μεταξύ υπηρεσιών. Πολλές κατηγορίες στελεχών υφίστανται την αδικία να μην δικαιούνται την αναγνώριση της «μάχιμης πενταετίας» ακόμα κι αν παρέχουν ίδιες υπηρεσίες ή αντίστοιχης σημασίας κι επιβάρυνσης.
Μεταθέσεις και αυταρχικό καθεστώς
Όλοι οι συνομιλητές στάθηκαν ιδιαίτερα στα προβλήματα που προκύπτουν για τους λιμενικούς από το απαράδεκτο νέο Προεδρικό Διάταγμα για τις Μεταθέσεις των λιμενικών. Το νέο ΠΔ όχι μόνο δεν λύνει το πρόβλημα της έλλειψης αντικειμενικών κι αξιοκρατικών κριτηρίων στις μεταθέσεις, αλλά επιδεινώνει την κατάσταση. Ο λιμενικός παραμένει έρμαιο των «γνωστών», των «ημέτερων». Στα Συμβούλια Μεταθέσεων εκπροσωπούνται αυθαίρετα μόνο η ΠΟΕΠΛΣ και η ΠΕΑΛΣ. Η ΠΟΛ έχει αποκλειστεί αυθαίρετα. Με ό,τι αυτό σημαίνει για τον έλεγχο των διαδικασιών. Ο οικογενειακός προγραμματισμός και ο οικογενειακός προϋπολογισμός κρέμεται από αυθαίρετες επιλογές. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι φετινές μεταθέσεις προσβλήθηκαν κατά 80% επί του συνόλου τους και τελικά ακυρώθηκαν. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα απαράδεκτο και αυταρχικό καθεστώς που μαζί με την υπαγωγή στον Στρατιωτικό Ποινικό Κώδικά διατηρεί τα στελέχη του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ ομήρους.
Δεν είναι τυχαίο ότι αρχίζουν κι αυξάνουν ξανά οι διαμαρτυρίες για αυθαίρετες μεταθέσεις από και προς το Υπουργείο με κριτήριο αποκλειστικά τις πολιτικές γνωριμίες.
ΚΚΕ: Η αντιλαϊκή πολιτική πλήττει και τους λιμενικούς
Η αντιπροσωπία του ΚΚΕ αναφέρθηκε στις δύσκολες συνθήκες μέσα στις οποίες υπηρετούν τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, οι οποίες βέβαια καθορίζονται από την αντιλαϊκή πολιτική όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων. Αυτές είτε πετσόκοψαν το εισόδημα των λιμενικών, είτε το διατήρησαν στα ίδια χαμηλά επίπεδα. Αύξησαν ταυτόχρονα τη φορολογία, τις δαπάνες για Υγεία, Παιδεία, την πρόσβαση σε πολιτιστικές – αθλητικές δραστηριότητες για τους λιμενικούς και τις οικογένειές τους.
ΚΚΕ: Αντεργατικοί νόμοι και κρατική καταστολή πάνε μαζί
Τόνισαν ιδιαίτερα την επίθεση που δέχεται ο λαός από το αντεργατικό νομοσχέδιο που πρόσφατα ψήφισε η Κυβέρνηση και η Αξιωματική Αντιπολίτευση (55 άρθρα) στη Βουλή. Την ίδια στιγμή οι λιμενικοί όπως και τα άλλα Σώματα Ασφαλείας αξιοποιούνται ως θεματοφύλακες της αντιλαϊκής πολιτικής, ενισχύοντας τον κατασταλτικό τους ρόλο. Αντιλαϊκά μέτρα και καταστολή πάνε πάντα μαζί.
Οι εκπρόσωποι του ΚΚΕ τόνισαν ότι αυτά τα μέτρα θα έχουν σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο και στους λιμενικούς και τις οικογένειές τους όπως και στη συνδικαλιστική τους δράση. Κανένας δεν θα εξαιρεθεί από την πρόθεση όλων των Κυβερνήσεων να φορτώσουν τα βάρη της καπιταλιστικής κρίσης ξανά στο λαό. Τα αιτήματα των Λιμενικών είναι δίκαια και πρέπει να βρουν άμεση λύση. Ωστόσο όσο τα δικαιώματα, οι ελευθερίες και το εισόδημα του λαού θα «μπαίνουν στο κρεβάτι του Προκρούστη», άλλο τόσο θα ακολουθούν και τα αντίστοιχα των ενστόλων κι εν προκειμένω των λιμενικών.
Οι λιμενικοί μέσα από τα συνδικαλιστικά τους όργανα χρειάζεται να παλέψουν μαζί με το λαό να μην εφαρμοστεί ο νόμος «έκτρωμα» του Υπουργείου Εργασίας και ταυτόχρονα να σταθούν απέναντι σε κάθε μορφή ενίσχυσης του κατασταλτικού τους ρόλου. Οι λιμενικοί δεν πρέπει να βρεθούν απέναντι στο λαό.
Το ΚΚΕ στηρίζει τα δίκαια αιτήματα των Ενώσεων Λιμενικού Σώματος
Η αντιπροσωπεία της Ένωσης ευχαρίστησε για τη στήριξη και βοήθεια που παρέχει το ΚΚΕ, με την ανάδειξη των αιτημάτων τους τα οποία προωθεί με ερωτήσεις στη Βουλή. Αναφορά έγινε από τα μέλη του ΔΣ και στο γεγονός ότι το ΚΚΕ στηρίζει το συνδικαλισμό στο Λιμενικό Σώμα.
Η Βουλευτής Πειραιά του ΚΚΕ δεσμεύτηκε να αξιοποιήσει ό,τι μέσα διαθέτει για να υποστηρίξει τα δίκαια αιτήματα της Ένωσης. Το ΚΚΕ θα συνεχίσει να διεκδικεί λύσεις στα χρονίζοντα προβλήματα που αντιμετωπίζει το προσωπικό του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ και οι οικογένειές τους.