Παραγωγικές σχολές ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ, εξέλιξη ,προσλήψεις , σχεδιασμός .

 



Παραγωγικές σχολές ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ, εξέλιξη ,προσλήψεις , σχεδιασμός .

 

 Σειρά από λανθασμένες κινήσεις βάλλουν κατά του θεσμού των Πανελλαδικών εξετάσεων και υποβαθμίζουν την αξία των παραγωγικών σχολών του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ.


Του Κυράνη Κώστα Προέδρου Π.Ο.Λ.


Το πολυδαίδαλο εργασιακό αντικείμενο ,οι διευρυμένες αρμοδιότητες αλλά και η έλλειψη σχεδιασμού στο ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ έχουν διαμορφώσει ένα καθεστώς προσλήψεων και εξέλιξης των στελεχών του που δεν μπορεί να προσδιοριστεί ούτε να αποτυπωθεί με σαφήνεια και το βασικότερο δεν μπορεί να παρέχει εγγυήσεις για τη σταθερότητα που θα απαιτηθεί για τα επόμενα χρόνια.

Ίσως αποτελούμε το μοναδικό ένστολο σώμα που η βαθμολογική εξέλιξη διαμορφώνεται με δεκάδες διαφορετικές ταχύτητες χωρίς αρχή ,μέση και τέλος ενώ τα όσα νομοθετήματα θεσπίζονται αντί να ομογενοποιούν την εξέλιξη των στελεχών ,δημιουργούν περεταίρω διαχωρισμούς αλλά και αδικίες .

Πανελλαδικές εξετάσεις.     

Με τον νόμο του ΥΝΑΝΠ 4504/2017 πραγματοποιείται μία μεγάλη τομή για την ιστορία του Λιμενικού Σώματος .Για πρώτη φορά νομοθετείται η εισαγωγή στελεχών στις παραγωγικές σχολές Αξιωματικών και Λιμενοφυλάκων μέσω πανελλαδικών εξετάσεων. Θα πρέπει να τονιστεί πως στα υπόλοιπα ένστολα σώματα η εισαγωγή στις παραγωγικές σχολές κάθε βαθμίδας μέσω πανελλαδικών εξετάσεων είναι νομοθετημένη εδώ και δεκαετίες .  

Η συγκεκριμένη διάταξη πολεμήθηκε έντονα ,για ευνόητους λόγους, ενώ υπήρξε αιτιολογημένη ανησυχία για την διαδικασία εισαγωγής των Αξιωματικών καθώς το σώμα χρειάζεται ταυτόχρονα και επιστημονικά καταρτισμένα στελέχη που θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις ιδιαίτερες και αυξημένες απαιτήσεις. Ταυτόχρονα στον ίδιο νόμο προβλέφθηκε η εξέλιξη των Λ/Φ σε Υπαξιωματικούς μέσω εξετάσεων με φοίτηση για μικρό χρονικό διάστημα στη σχολή ΔΥΛΣ στα πρότυπα της Αστυνομίας .

Χωρίς να αμφισβητηθούν οι πρωταρχικά θετικές προθέσεις της πολιτικής αλλά και της στρατιωτικής ηγεσίας, ωστόσο ο τελικός παρονομαστής στη διαχείριση των θεμάτων του προσωπικού τα τελευταία χρόνια δεν έχουν θετικό πρόσημο .

Νέο οργανόγραμμα.

Σίγουρα θεωρείται ως θετική η εξέλιξη της αύξησης των οργανικών θέσεων κατά 1500 με τον ν. 4676/20 , όμως  η κατανομή αλλά και η πυραμίδα του οργανογράμματος του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ όπως αυτή αποτυπώνεται στο ΦΕΚ Β’ 4914/21//22.10.21 “Οργανική σύνθεση και κατανομή του προσωπικού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. στις Περιφερειακές Υπηρεσίες του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. ”  και στο ΦΕΚ Β’ 4913/21//22.10.21 “Κατανομή οργανικών θέσεων προσωπικού στις μονάδες ΥΝΑΝΠ” δημιούργησαν σοβαρά ζητήματα τόσο στη λειτουργία του σώματος όσο και στη δυνατότητα εξέλιξής του μέσω της αξιοποίησης των παραγωγικών σχολών . Σίγουρα το καθεστώς των μεταθέσεων που ¨πατάει¨ σε 3 νόμους ,2 διαφορετικών κυβερνήσεων και σε 3 ΠΔ ,μόνο λειτουργική δεν μπορεί να καταστήσει τη δομή του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ.

Αξιωματικοί

Άπαντες θα συμφωνήσουν πως είναι απαραίτητη η πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ εξειδικευμένου στελεχιακού δυναμικού (τεχνικών ,οικονομικών ,νομικών ,ιατρών) που θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ως Αξιωματικοί καθώς το αντικείμενο εργασίας του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ απαιτεί εξειδικευμένη τεχνογνωσία, όμως η ανάλογη νομοθετική ρύθμιση με την εισαγωγή Αξιωματικών με δίπλωμα Πλοιάρχου (ΔΠΓ) και Μηχανικού (ΔΜΓ)  προκαλεί αντιδράσεις .

Εισαγωγή Πλοιάρχων (ΔΠΓ) και Μηχανικών (ΔΜΓ).

Από τη μία εκφράζεται το εύλογο παράπονο των κυβερνητών και των μηχανικών των σκαφών του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ προερχόμενων από τη σχολή ΔΥΛΣ οι οποίο υποχρεώθηκαν να υπηρετήσουν στα πλωτά επί σειρά ετών (συμπληρώνοντας τα απαραίτητα τυπικά προσόντα) προκειμένου να προαχθούν και να εξελιχθούν σε Αξιωματικό αλλά και για καταλάβουν το βαθμό του Πλωτάρχη και από την άλλη η δικαιολογημένη αντίδραση των απόφοιτων ΑΕΝ που παρά το ότι κατετάγησαν στη σχολή Λ/Φ ( χωρίς απαραίτητο προσόν κατάταξης το πτυχίο-δίπλωμα του κυβερνήτη ή μηχανικού ) εντούτοις η υπηρεσία τους εντόπισε και τους υποχρέωσε, χωρίς οι ίδιοι να επιθυμούν, να υπηρετούν στα πλωτά του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ . Ανάγκασε μάλιστα τους προερχόμενους από τη σχολή Λ/Φ να δηλώνουν ως επιθυμία μετάθεσης πλωτά του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ χωρίς αυτό να προβλέπεται από κάποια διάταξη.

Στα αιτήματα της Ομοσπονδίας μας έχει κριθεί ως επιβεβλημένη  η  πρόβλεψη μετάταξης σε Αξιωματικούς  ειδικότητας, των στελεχών με δίπλωμα Πλοιάρχου (ΔΠΓ) και Μηχανικού (ΔΜΓ) ,  Γ΄ τάξης, ούτως ώστε να αρθεί η αδικία που έχει  δημιουργηθεί, ενώ παράλληλα θα πρέπει να δοθεί  λύση τόσο στο μισθολογικό όσο και στο ιεραρχικό –προαγωγικό ζήτημα των στελεχών, που θα δουν νεότερους τους στην Υπηρεσία με τα ίδια τυπικά προσόντα κατάταξης να βρίσκονται σε ευνοϊκότερη θέση από αυτούς τόσο βαθμολογικά όσο και μισθολογικά.

Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση που αποτελεί την ¨ κερκόπορτα ¨ της ιδιωτικής παρέμβασης για εισαγωγή στο σώμα  Αξιωματικών που προέρχονται από ιδιωτικά Ναυτικά Κολέγια τη στιγμή που για να εισαχθεί κάποιος στο ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ θα πρέπει να είναι ή πτυχιούχος Νομικής ,Ιατρικής ,Οικονομικών και ανωτάτων τεχνικών σχολών ή ως υποψήφιος μέσω πανελλαδικών να έχει άριστες αποδώσεις στις  εξετάσεις.

Υπαξιωματικοί –Σχολή ΔΥΛΣ

Δεδομένου ότι μετά και την εφαρμογή του ν. 4504/2017 ως παραγωγικές σχολές στο ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ υφίστανται μόνο αυτές των Αξιωματικών στη ΣΝΔ και των Λιμενοφυλάκων ,με  το άρθρο 79 του ιδίου νόμου προβλέπεται η λειτουργία της Σχολής Δοκίμων Υπαξιωματικών Λιμενικού Σώματος (Σ.Δ.Υ.Λ.Σ.) δίνοντας τη δυνατότητα στους απόφοιτους της Σχολής Λιμενοφυλάκων που έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον τρία (3) χρόνια στο βαθμό του Λιμενοφύλακα, να προαχθούν στο βαθμό του Κελευστή του Λ.Σ. ΕΛ.ΑΚΤ. μέσω προαγωγικών εξετάσεων και ταχύρυθμη φοίτηση στα πρότυπα αντίστοιχης της σχολής της ΕΛ.ΑΣ.

Η συγκεκριμένη διάταξη ουδέποτε τέθηκε σε εφαρμογή και αποτελεί σημαντικό αίτημα των συναδέλφων που έχουν την σχολή Λ/Φ ως επαγγελματική επιλογή μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων καθώς η σχολή Δ.Υ.Λ.Σ θα αποτελέσει για αυτούς μία σημαντική αναβάθμιση της καριέρας τους .Το επόμενο χρονικό διάστημα η τελευταία σειρά ΣΔΥΛΣ θα προηγηθεί στο βαθμό του Ανθ/στη  ,κατά συνέπεια θα προκύψει κενό στους βαθμούς που θα μπορούσαν να καλυφθούν από Λ/Φ που θα εξελιχτούν σε Υπαξιωματικούς μέσω της σχολής ΔΥΛΣ .

Λιμενοφύλακες –Σχολή Λ/Φ

Κατά κοινή ομολογία τη ραχοκοκαλιά του σώματος αποτελούν οι συνάδελφοι που προέρχονται από τη σχολή Λιμενοφυλάκων και η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής  μέσω Πανελλαδικών εξετάσεων τα τελευταία χρόνια σίγουρα αποτέλεσε την σημαντικότερη εξέλιξη αναβάθμισης για το προσωπικό που υπηρετεί στις τάξεις του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ .

Δυστυχώς όμως ο θεσμός δεν στηρίχθηκε όπως θα έπρεπε .Αυτό αποδεικνύεται από την λανθασμένη διαχείριση στη κατανομή προσωπικού ,αλλά και την επιλογή εισαγωγής νέων στελεχών στη σχολή Λ/Φ μέσω ΑΣΕΠ μειώνοντας τον αριθμό των εισακτέων σπουδαστών μέσω πανελλαδικών εξετάσεων για το έτος 2023 από τους 100 στους 60.

Σίγουρα οι κτηριακές εγκαταστάσεις που φιλοξενούνται οι δόκιμοι Λ/Φ στις εγκαταστάσεις του Πολεμικού Ναυτικού στον Σκαραμαγκά δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του επιπέδου που ως Λιμενικό Σώμα θα θέλαμε να έχουμε για τους νέους συναδέλφους , όμως σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούν την μείωση των εισακτέων.           

Ο βασικός λόγος της μείωσης του αριθμού των εισακτέων Λιμενοφυλάκων οφείλεται στην πυραμίδα του οργανογράμματος του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ που προκειμένου να μπορέσει να χωρέσει, την ύπαρξη στελεχών σε ανώτερους βαθμούς υποχρέωσε στην μείωση των Λιμενοφυλάκων .Βέβαια η εξέλιξη των ΥΠΑΞ και των Λ/Φ δεν περιορίζεται από την ύπαρξη κενών οργανικών θέσεων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το «ξεχείλωμα» της πυραμίδας ενώ μετά  και την εισαγωγή ενός σημαντικού αριθμού στελεχών μέσω ΑΣΕΠ το 2019 συμπεριλαμβανομένου και των επιλαχόντων (αποφοίτησαν από το σχολή Λ/Φ τον Δεκέμβριο του 2022) οι θέσεις που απομένουν για τα επόμενα έτη να είναι μόλις λίγες πάνω από τις 100 .

Η αναβάθμιση των σχολών σε Ακαδημία του Λιμενικού Σώματος θα δώσει άλλο κύρος και πνοή στο μέλλον του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ .Σίγουρα η αποπεράτωση των εργασιών της σχολής Λιμενοφυλάκων και η αξιοποίηση της δωρεάς του Ιδρύματος Νιάρχου για τον σκοπό αυτό θα αποτελούσε την αφετηρία μίας εξελικτικής πορείας .Δυστυχώς όμως από την αρχική δέσμευση για τη χορηγία από το Ίδρυμα Νιάρχου, το 2018 ,έχουν περάσει αρκετά έτη χωρίς να έχουν προχωρήσει οι εργασίες στο κτήριο της σχολής ,μία εξέλιξη που δημιουργεί σοβαρά ζητήματα όπως αυτή της μείωσης των εισακτέων Λ/Φ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων από την φετινή χρονιά .

Σοβαρός ο κίνδυνος για τα επόμενα χρόνια να μην υπάρχουν θέσεις αν δεν αυξηθούν οι οργανικές . Η μείωση των εισακτέων Λ/Φ για τα επόμενα έτη βάλλει κατά του θεσμού των πανελλαδικών εξετάσεων προκαλώντας σημαντική ανασφάλεια κυρίως στους συναδέλφους  που υπηρετούν στα νησιά και προσδοκούν κάποια στιγμή να αντικατασταθούν από τα νέα στελέχη.

Καλούμαστε να υπηρετήσουμε ως εργαζόμενοι το Λιμενικό Σώμα που παγκοσμίως ¨δρέπει δάφνες αναγνώρισης και προσφοράς ΄΄ καταλήγοντας στο συμπέρασμα  πως ο  σχεδιασμός της μελλοντικής πορείας του σώματος  θα πρέπει να  αποκτήσει κρατικό και σταθερό χαρακτήρα και όχι να μεταβάλλεται ανάλογα με την γραμμή που θα ακολουθεί η κάθε κυβέρνηση.

Δυστυχώς όμως οι κυβερνήσεις μέχρι και σήμερα ,σε αρκετές περιπτώσεις αντιμετωπίζουν  στελέχη του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ ως εργαλεία επιβολής της κατά περίπτωση πολιτικής τους ταυτότητας , δημιουργώντας στα στελέχη ανασφάλεια για τον ρόλο που κάθε φορά καλούμαστε να έχουν .

Η Ομοσπονδία μας έχει συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις για όλα τα ζητήματα που σε κάθε περίπτωση θα μπορούσαν να αποτελέσουν μία βάση γόνιμου διάλογου με την στρατιωτική και πολιτική ηγεσία έχοντας ως τελικό στόχο την βελτίωση της καθημερινότητας αλλά και της προσφοράς των συνάδελφων σε κάθε επίπεδο.


Πηγή : Γρ. Τύπου-Μέσων Ενημέρωσης Π.Ο.Λ.

Νεότερη Παλαιότερη