Η Π.Ο.Λ. στη Βουλή των Ελλήνων. Τοποθέτηση Προέδρου Κυράνη Κώστα για το σ.ν του ΥΝΑΝΠ
«Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου και άλλες επείγουσες διατάξεις του
Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής».
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Λιμενικών
για ακόμη μία φορά κλήθηκε στην Βουλή των Ελλήνων προκειμένου να τοποθετηθεί σε
νομοθέτημα του ΥΝΑΝΠ και συγκεκριμένα τον «Κώδικα
Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου και άλλες επείγουσες διατάξεις του Υπουργείου
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής».
Υπόμνημα Π.Ο.Λ. που κατατέθηκε
στην επιτροπή ,μέρος του οποίου αποτυπώθηκε και στην ομιλία του Προέδρου Κυράνη
Κώστα ενώ στη δευτερολογία του απάντησε σε ερώτημα του Βουλευτή ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΝ
κ.Μπιάγκη Δ. αναφορικά με το οργανόγραμμα, το ΠΔ μεταθέσεων τις προσλήψεις και
τις βελτιωτικές κινήσεις που απαιτούνται .
Ομιλία του Προέδρου Κυράνη Κώστα
Υπόμνημα
Προς μεγάλη μας έκπληξη στο παρόν
νομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από 11 μέχρι 25 Ιανουαρίου στα 292
του άρθρα δεν περιελάβανε καμία διάταξη για το προσωπικό αν και τα θέματα
είναι πολλά ,σοβαρά και δυσεπίλυτα.
Για τον λόγο αυτό και δεν
τοποθετηθήκαμε σε κανένα από τα άρθρα του σχεδίου νόμου .
Δεν μας προκάλεσε έκπληξη πως στο
κείμενο το νομοσχεδίου που λάβαμε ως Ομοσπονδία για να σχολιάσουμε, διαπιστώσαμε
πως στο 14ο μέρος που περιλαμβάνει τις επείγουσες διατάξεις , υπήρχαν και
κάποιες που είχαν δημοσιευτεί σε ηλεκτρονικό μέσο (site ) τον
περασμένο Σεπτέμβριο και αφορούσαν σε διατάξεις για το προσωπικό που θα
συμπεριλαμβάνονταν σε επικείμενο σ.ν του ΥΝΑΝΠ.
Μάλλον ο κ. Υπουργός κατά την
προσφιλή του τακτική ήθελε να αιφνιδιάσει αρνητικά τα στελέχη του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ
αποκλείοντας από συνομιλητές του στα φλέγοντα ζητήματα τους εκπροσώπους των
εργαζομένων όπως έγινε με το πρόσφατο ΠΔ για τα στελέχη που αντιμετωπίζουν
προβλήματα υγείας .
Στο δημοσίευμα του Σεπτεμβρίου είχαμε
αναγνώσει τα άρθρα 297-298-299-300 που
αφορούν στο προσωπικό και θα περιμέναμε αν όχι να υπάρχει η δυνατότητα
συζήτησης τους με τον Υπουργό
κ.Πλακιωτάκη τουλάχιστον να είχαμε την επιλογή σχολιασμού στη δημόσια
διαβούλευση .
Σχολιάζοντας τη σύγχρονη μορφή του Κώδικα
Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου και δεδομένου πως εφαρμόζεται από 1958 θα πρέπει να
τονίσουμε πως η αποκλειστική του διαχείριση γίνεται από τα στελέχη του
ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ και για το λόγο αυτό θα μπορούσε να πει κανείς πως το όλο εγχείρημα
φαντάζει πρόχειρο και μη λειτουργικό σαν τον μαγαζάτορα που αλλάζει το κοστούμι
μιας κούκλας που για πολλά έτη στέκεται ακίνητη στη βιτρίνα .
Καταλαβαίνετε πως σαν την κούκλα αυτή παρομοιάζεται το
προσωπικό του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ που γερνά χωρίς να ανανεώνεται ,αφού πλέον στέρεψαν οι
οργανικές θέσεις στον εισαγωγικό βαθμό του Λιμενοφύλακα ,τη στιγμή μάλιστα που
για ένα τόσο απαιτητικό project απαιτείται προσωπικό και νομική τεχνογνωσία που για τα
επόμενα χρόνια δεν θα υπάρξει .
Θα ήταν λογικό να αρχίσουμε από
τα βασικά πριν καταλήξουμε εδώ, και μιλάμε για την αύξηση των οργανικών θέσεων
και τις προσλήψεις . Οι ανάγκες σε προσωπικό καθορίζονται στις 10.500 και οι
υπηρετούντες την τελευταία 20ετία με τα βίας ξεπερνούν τις 7.500. Οι συνάδελφοι
Νομικοί που έχουν προσληφθεί στο σώμα και θα μπορούσαν να αναλάβουν ως
προϊστάμενοι νηολογίου στα σχεδόν 70 Λιμεναρχεία, αυτή τη στιγμή είναι μόνο 11.
Καθίσταται σαφές πως αρχίζουμε την αναβάθμιση σε λάθος βάση .
Ως Π.Ο.Λ. θα εστιάσουμε ιδιαίτερα
στο άρθρο Άρθρο 296 που αφορά στην Έδρα
Σχολής Δοκίμων Λιμενοφυλάκων εκπαιδευτικών σειρών 2023-2024 και 2024-2025.
Σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη η
σχολή Λ/Φ θα συνεχίσει να φιλοξενείται από το ΠΝ στις εγκαταστάσεις του
Σκαραμαγκά για ακόμη 2 εκπαιδευτικά έτη .
Είναι ιδιαίτερα λυπηρό αυτό που
επιχειρείται από τον κ.Πλακιωτάκη δηλαδή η αποδόμηση της διαδικασίας εισαγωγής
των Λιμενικών μέσω πανελλαδικών εξετάσεων που θεσμοθετήθηκε με τον νόμο του
ΥΝΑΝΠ 4504/2017 όταν και έγινε μία μεγάλη τομή για την ιστορία του Λιμενικού
Σώματος σπάζοντας τα μέχρι τότε ταμπού που ήθελαν οι εξετάσεις εισαγωγής
να διενεργούνται μέσω ενός συστήματος που ήταν διαβλητό από κάθε του πλευρά .
Τα νομοθετήματα του κ.Πλακιωτάκη
από τότε το 2019 μέχρι και σήμερα συνέβαλαν στο να υποχρεωθεί το Λιμενικό Σώμα
πριν λίγες μέρες, να ανακοινώσει πως μειώνεται κατά 40% ο αριθμός των εισακτέων
στη σχολή Λ/Φ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων δηλαδή από τους 100 στους 60 .
Στο ερώτημα γιατί προέκυψε αυτή η
αρνητική εξέλιξη ,οι αιτιολογίες που έχουμε ακούσει είναι 2 :
α) Οι εγκαταστάσεις του ΠΝ στον Σκαραμαγκά
όπου και φιλοξενείται η σχολή Λ/Φ δεν πληρούν τις προϋποθέσεις που απαιτούνται
προκειμένου να στεγαστούν οι νεαροί επιστήμονες που επιλέγουν ως επάγγελμα αυτό
του Λιμενικού ,επενδύοντας τους κόπους τους και τα όνειρά τους σε ένα σώμα που
δεν μπορεί να τους στεγάσει και να τους σιτίσει αξιοπρεπώς .
Πραγματικά θα περιμέναμε να είχαν
ολοκληρωθεί τα έργα επισκευής των κτηριακών υποδομών στην Σχολή Λιμενοφυλάκων
στον Πειραιά τη στιγμή που η πρώτες επαφές του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ και του
Ιδρύματος Νιάρχου για δωρεά των χρημάτων που θα απαιτούνταν, έλαβαν χώρα το έτος
2018 ενώ στις 4/7/2019 απεστάλη από το ίδρυμα προς το Αρχηγείο επιστολή
αποδοχής δωρεάς για την εκπόνηση σχετικής μελέτης και λίγες μέρες αργότερα
υπεγράφη και η σχετική σύμβαση .
Από τότε μέχρι και σήμερα η μόνη
ενημέρωση που έχουμε για αυτό το σοβαρό ζήτημα είναι πως θα συνεχίσουμε να φιλοξενούμαστε ως
σχολή Λ/Φ από το Π.Ν για ακόμη 2 διδακτικά έτη μέχρι και το 2025.
β) γνωρίζοντας όμως τη πραγματική
διάσταση των πραγμάτων αυτό που με σαφήνεια πρέπει να ξεκαθαρίσουμε είναι πως
οι θέσεις των εισακτέων μειώθηκαν γιατί πολύ απλά δεν υπάρχουν, αφού από τις 200 θέσεις που απαιτούνται για τα δύο επόμενα
έτη έχουν απομείνει περίπου 120.
Αυτό συνέβη επειδή μετά την
ψήφιση του ν. 4676/2020 που αύξησε κατά 1500 την οργανική μας σύνθεση και κατά την έκδοση του π.δ.33/2021αφαιρέθηκε
ένας μεγάλος αριθμός θέσεων στον εισαγωγικό αριθμό του Λ/Φ για να διατεθεί στην
κάλυψη οργανικών θέσεων σε ανώτερους βαθμούς χωρίς αυτό να έχει κάποιο λογικό ή
νομικό έρεισμα.
Και σαν να μην έφτανε αυτό αντί
οι υπολειπόμενες θέσεις να διατεθούν για τις επόμενες σειρές Λιμενοφυλάκων που
αναμένονταν να εισαχθούν μέσω πανελλαδικών εξετάσεων ,αποφασίστηκε να
διατεθούν σε διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ εισάγοντας 200 περίπου στελέχη με ένα
διαφορετικό σύστημα από αυτό που ήδη ίσχυε και όλοι φυσικά κατανοούμε τους λόγους αυτής της
παρέμβασης.
Ανάλογες διατάξεις προβλέπουν την
εισαγωγή Αξιωματικών διπλωματούχων κυβερνητών και μηχανικών για τα πλωτά μας ,που
ανοίγουν την ¨κερκόπορτα¨ εισαγωγής πτυχιούχων που θα προέρχονται από τα
ιδιωτικά ναυτικά κολέγια.
Ο Υπουργός μας στη θητεία του
στην οποία και αυτοδιαφημίζεται ως ο «μακροβιότερος» αντί να αφήσει ως κληρονομιά ένα σύστημα μεταθέσεων
που στην ουσία απειλεί τους Λιμενικούς με μετάθεση ανά πάσα στιγμή και
εγκλωβίζει ως ναυαγούς εκατοντάδες συναδέλφους στα νησιά, αντί να αφήσει ένα
οργανόγραμμα που θέτει το ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ σε κωματώδη κατάσταση ,αντί να προωθεί
διατάξεις που καταργούν τα σωματεία των στελεχών, θα μπορούσε να ακούσει τους
ίδιους τους Λιμενικούς και τους εκπροσώπους τους και η διαφημιστική του λεζάντα
κατά τη λήξη της θητείας του να γράφει ο «σημαντικότερος » .
Εμείς ως Π.Ο.Λ. θα του ευχηθούμε
καλή συνέχεια και ελπίζουμε ο επόμενος Υπουργός να μην κάνει τα ίδια λάθη .
Πηγή : Γρ. Τύπου-Μέσων Ενημέρωσης Π.Ο.Λ.